Zaginiony Dworzec Poczdamski w Berlinie
Jednak nie powinieneś ufać temu trawnikowi, ani temu spokojowi. Bądź czujny - ta sielanka jest tylko pozorna ...
Kiedyś najruchliwszy plac w Europie
W latach dwudziestych i trzydziestych Potsdamer Platz był uważany za najruchliwszy plac w Europie. Liczne hotele, restauracje, a szczególnie tak zwany dom Haus Vaterland ukształtowały reputację tego dystryktu jako dzielnicy uciech. Poza tym dużo biur i banków oraz instytucji rządowych znajdowało się w pobliżu.
Dworzec Potsdamer Bahnhof - najstarszy w Berlinie - zniknął
Tam, gdzie dziś znajduje się trawnik przy Linkstrasse od 1838 r. stał najstarszy dworzec Berlina, dworzec Poczdamski (Potsdamer Bahnhof). Był stacją końcową dla ruchu dalekobieżnego i lokalnego.Trasa kolejowa prowadziła do miast Poczdam i Magdeburg, i dalej do Niemiec zachodnich. Dworzec był położony bezpośrednio przed bramą miasta z jej dwoma budynkami urzędu ds. ściągania akcyzy. Dzisiejsze szklane hali wejścia do podziemnego dworca kolei regionalnej przypominają o tych budynkach. Pierwszy dworzec istniał do 1869 r.
Nowy następny budynek dysponował trzema peronami i czterema torami. Hala miała długość o 173 m i szerokość o 26 m. Dworzec został otwarty w 1872 r. przez cesarza niemieckiego Wilhelma I. Centralny ryzalit dworca w stylu pałaców florentyńskich był podzielony przez łuki półkoliste. Do 1890 r. więcej niż trzy miliony podróżnych korzystało z dworca. Dlatego konieczna była budowa nowych stacji końcowych dla ruchu podmiejskiego, które zostały otwarte w 1891 r.
Do lat trzydziestych dworzec Poczdamski składał się z trzech dworców częściowych: na stronie zachodniej (przy dzisiejszej restauracji Mommseneck) dworzec z dwoma torami do Wannsee, osiedle w wówczas zamożnym południowo-zachodnim Berlinie. Pośrodku znajdował się dworzec dla pociągów dalekobieżnych do miast Potsdam, Magdeburg, Hanower, do Zagłębia Ruhry i Frankfurtu nad Menem. Na stronie wschodniej znajdował się dworzec dla tak zwanej Ringbahn (kolej pierścieniowa) i dla kolei podmiejskiej do osiedli położonych na południu Berlina Lichterfelde i Zossen.
Dworzec towarowy znajdował się na południu właściwego dworca na terenie na południe od kanału Landwehrkanal. Tutaj był położony warsztat kolejowy, który przygotowywał lokomotywy dla transportu osobowego i teren, na którym przygotowywano składy pociągów osobowych.